Általános illemszabályok
A modern kor vívmányaként ünnepelt mobiltelefonnal ma már szinte mindenki könnyedén legyőzheti a távolság és az idő korlátjait, azt azonban sokan elfelejtik, hogy az apró szerkentyű használatának is megvannak a maga illemszabályai. A mobiltelefon személyes tárgy, és a használata következményekkel jár!
Híváskezelés mobiltelefonon
Akkor indíts, vagy fogadj telefonhívást, ha azzal másokat nem zavarsz, senki egészségét és életét nem kockáztatod.
Ne telefonálj egyházi szertartáson, kórházban, temetőben, színházi előadás közben, moziban, könyvárban, múzeumban, kulturális rendezvényeken, oktatáson, konferencián, tárgyaláson, családi ceremónián, mert zavarsz vele másokat.
Idősebbeknél gyakran tapasztalom, hogy tudatlanság miatt nem halkítják le a készüléküket, és tuti, hogy a háromhavonta bejelentkező barátnő, pont a legrosszabbkor csörgeti meg a telefont. Javaslom nekik, hogy kérjenek meg egy fiatalt a készülékük lehalkításra, majd a rendezvény végén a vissza hangosításra.
Ha nagyon fontos hívást vársz, és nem kapcsolhatod ki a készüléket, akkor tedd némán rezgő üzemmódba. Ilyenkor a beszélgetést intézd diszkréten félrevonulva.
Telefonálást akkor kezdeményezz, ha nincs körülötted zavaró tényező, és te se zavarsz vele másokat.
Ne beszélj túl hangosan, mert az sértheti a környezetedet, és ne beszélj túl halkan sem, mert akkor beszélgetőpartnered nem fogja érteni, hogy mit mondasz.
A rádiót, a televíziót, a körülöttünk levő gépeket illik lezárni telefonálás közben. Telefonálás közben csendet kell teremteni magunk körül.
Ha utcán akarsz valakit felhívni, távolodj el az emberektől, hajtsd le a fejedet, és kerüld a szemkontaktust az emberekkel.
Ha téged hívtak, és közben – vis maior – felerősödött a háttérzaj, kérj elnézést, és ajánld fel a visszahívást, vagy kérd meg a hívót, hogy hívjon később.
Kapcsold ki a készüléked olyan helyeken, ahol erre felszólítás van kitéve, pl.: repülőtéren, kórházban, stb.
Csengőhang
Csak óvatosan az egyedi csengőhangokkal, az önkifejezésre inkább válasszunk más módszert! Idegenek előtt könnyen a furcsálló pillantások kereszttüzébe kerülhetünk, munkahelyen meg nem illik a kollégákat extra hangokkal cukkolni.
Illik, nem illik
Magán számot hívni reggel 8, és este 8 között illik, se korábban, se később, kivéve vészesetben, vagy ha erre kifejezetten megkérnek.
Munkahelyi, vagy hivatalos számot a nyitvatartási időben ajánlott megcsörgetni.
Ismerőseidet ne hívjad a munkahelyükön magánügyben. Ez több szempontból kínos vagy éppen félreérthető beszélgetést eredményezhet, arról nem is beszélve, hogy a hosszúra nyúló privát csevegések mennyire rossz fényben tüntetik fel az illetőt. Kivételt képez a halaszthatatlan, fontos közlendő, ám ezt is fogd rövidre.
Telefonálás közben ne sportolj, és ne cigizz, ne egyél, ne igyál, ne rágózz, nem túl guszta, ha csámcsogsz a telefonba!
Nem illik kikapcsolni a hívószám kijelzése/elküldése funkciót. Ez bujkálásra utal, sokan fel se veszik az azonosítatlan számról történő hívást. Akinek nincs rejtegetni valója, azt nem zavarja, ha megtudják a telefonszámát.
Mutatkozz be!
Minden telefonálás köszönéssel, és bemutatkozással kezdődik. A hívó kezdi a bemutatkozást, és közli, hogy kit keres, majd a hívott is bemutatkozik, és nyugtázza, hogy sikeres a híváskezdeményezés. Ha nem érted a másik nevét, akkor kérdezz vissza! Ha olyasvalakit hívsz, akivel naponta társalogsz, akkor természetesen nem szükséges bemutatkozni, de köszönéskor szólítsd a nevén! Ha mégse nézte meg, hogy ki hívja, csak felvette a telefont, akkor a hangodról is fel fog ismerni.
Beszélj érthetően!
Ne kapkodj, ne hadarj. A szemtől szembeni beszélgetésnél sokat segít a metakommunikáció, de mobiltelefonon keresztül erre nincs lehetőség. Ha visszakérdez a másik fél, mert nem érti a szavaidat, akkor lassíts a beszédeden, és beszélj érthetőbben.
Ne csacsogj!
A mondanivalódat fogd rövidre, célratörőre, a vonal másik felén levőnek se végtelen az ideje. Lehet, hogy fontosabb hívást vár, mint a te beszélgetésed. Ha trécselni szeretnél, akkor inkább egyeztess időpontot egy személyes találkozóra. Szemtől szembe mégis meghittebb, bizalmasabb, kifejezőbb a beszélgetés.
Nem zavarlak?
Ha nem közeli ismerőst hívsz, akkor mindig kérdezd meg, hogy nem zavarsz-e a hívással. „Jókor hívlak? Alkalmas most az időpont…?” Az emberek a legelképesztőbb szituációban is képesek felvenni a telefont. Volt olyan eset, amikor a kismama a szülés előtt közvetlenül, a vajúdó szobában fogadta a hívást. Vagy egy másik megtörtént eset, amikor valaki a rokona temetésén vette fel a telefont suttogó hangon beszélve. Vagy WC-n. (?)
Ha azt mondja a másik fél, hogy most nem ér rá, akkor ne folytasd a beszélgetést úgy, hogy csak azért hívlak mert… Inkább kérdezd meg, hogy mikor hívhatod legközelebb.
Ha valaki hív, előbb hallgasd meg őt, mindig a hívó fél fizeti a telefonszámlát! Ne a saját gondjaiddal traktáld azt, aki beszélni szeretne veled.
Telefonban ne mondj ilyen válaszokat, hogy ühüm, meg aha! Ha a téma nem tetszik, amiről beszéltek, zárd le röviden és köszönj el a telefonálótól.
Tömegközlekedési eszközön ne kezdeményezz hívást, ha téged hívnak, és mégis felveszed ilyenkor a telefont, akkor igyekezz kerülni a magánügyekkel kapcsolatos intim beszélgetéseket, a káromkodással és vérmes megjegyzésekkel teletűzdelt nagymonológokat, továbbá a pénzzel, a szexualitással és a test működésével kapcsolatos témákat.
Lehet, hogy másik fél nem meri bevallani, hogy zavarod…
Telefonálás közben nem illik enni, inni, zörögni, WC-zni. Ha telefonban azt hallod, hogy vízhangos csurgás-csobogás van, akkor kérdezd meg udvariasan, hogy visszahívjalak később?
Téves hívás
Ha téves a hívást indítottál, akkor ne tedd le azonnal a telefont, hanem előbb kérj elnézést, esetleg érdeklődj keresett személy, vagy a jó telefonszám iránt.
Ha téged hívtak tévesen, akkor ne bosszankodj. Ez bárkivel megeshet.
Újra hívás
A megszakadt beszélgetést a hívónak kell újrakezdeményezni! Még akkor is, ha nem ő tehet róla.
Más tanácsok
Tüsszentés és köhögés esetén fordítsd el a fejed a telefontól, és kérj elnézést beszélgető partneredtől.
Más mobilszámát csak akkor add meg harmadik félnek, ha előzetesen kikérted a beleegyezését.
A hívás befejezése
A beszélgetést a hívónak illik befejezni! Köszönd meg a beszélgetést, köszönj el, és várd meg, amíg a másik fél is elköszön. A hívó teszi le a hívást.
Üzenetrögzítő
A vezetékes telefonok idejében még láttam értelmét az üzenetrögzítő használatának. Ha nem voltunk otthon, vagy nem tudtuk felvenni a telefont, akkor tudtak nekünk üzenetet hagyni. De a mai felgyorsult mobiltelefonos világunkban már nem. Megszoktuk, hogy mobilon bárkit bármikor el lehet érni, és azonnal „tolhatjuk” az információt. Ha szóban mégse, akkor a szöveges üzent küldésnek is már számtalan módja van.
Hogy ne okozz bosszúságot se magadnak, se másnak, javaslom, hogy kapcsoltasd ki a mobilszolgáltatódnál a hangpostafiók szolgáltatást. Az emberek 99,99%-a már nem beszél rá. Ha mégis, akkor pedig nem hallgatják vissza.
Hívásvárakoztatás
Hasznos funkció, ha nem akarunk lemaradni egy bejövő hívásról sem. Miközben telefonálunk valakivel, egy másik illető is becsöröghet a telefonunkba. Nézzük meg, hogy ki az. Ha fel akarjuk venni, akkor ezt közöljük az első beszédpartnerrel udvariasan. Ha nem, akkor az első beszélgetés lezárása után visszahívhatjuk a második telefonálót.
Konferenciabeszélgetés
Akár telefonon is beszélhetünk több emberrel, olyanokkal, akik fizikailag nincsenek egy helyen. A szolgáltatás külön kell megrendelni a szolgáltatónál, aki a költségekről előzetes tájékoztatást ad.
SMS, online üzenetküldő applikációk
Ha nem tudsz, vagy nem akarsz beszélni, küldhetsz rövid szöveges üzenetet is. De ne feledd, a stílus maga az ember, SMS-ben is.
Ettől függetlenül, ha olyan üzenetet kapsz, amiben félregépelt karakter van, légy toleráns!
Ha olyas valakinek küldesz SMS-t, akivel ritkán kommunikálsz, akkor az SMS-ben is mutatkozz be.
Személyes jókívánságokra illik válaszolni, hasonlóan személyes stílusban.
A szóval ellentétben, az SMS-nek nyoma marad. Ezt ne feledd!
SMS-ben rövidítést csak akkor használj, ha azt a fogadó fél nagy valószínűséggel értelmezni tudja.
Semmiképpen ne használjuk az SMS-t fontos információk közlésére, szakítás bejelentésére, részvétnyilvánításra, vagy olyan témák kifejtésére, amelyek személyes kontaktust vagy hosszabb magyarázatot igényelnének.
Mondj nemet!
A legtöbb ember nem tud nemet mondani, és helyette inkább olyat mond, hogy majd máskor, talán legközelebb, most nem érek rá… Pedig belül már eldöntötte, hogy nem, csak nem meri megmondani. Még rosszabb, ha e miatt legközelebb már fel se veszi a telefont. Pedig lehet, hogy az a másik illető már teljesen más ügyben keresi.
Tanulj meg nemet mondani! Jobb az elején tisztázni, a félreértések-, és a további hívások elkerülése végett, hogy számodra ez nem aktuális. Köszönöd meg, hogy rád gondolt, de mondj határozott nemet! A másik félben lesz annyi empátia és intelligencia, hogy megérti és elfogadja, legalább is feltételezd ezt.
Hívd vissza!
Számtalan estben nem tudunk hívást fogadni. Ez természetes. De 24 órán belül illik visszahívni azokat, akik kerestek.
Ettől függetlenül, ha valaki nem hív vissza, azt ne vedd feltétlenül sértésnek. (Lehet, hogy ellopták a telefonját.)
Várakozás közben
Gyakori unaloműző eszköz lett a mobiltelefon a rengeteg applikációnak köszönhetően. Akár a tömegközlekedési eszközön, akár a fogorvosi rendelőben ücsörgünk, hamar előkerülnek az érintőképernyős kütyük. Nem illik úgy használni, hogy azzal másokat zavarhatunk! Pl.: fülessel hallgatni a zenét és közben énekelni, fütyülni, dudorászni.
Nem illik mások kijelzőjét bámulni!
Vedd figyelembe, és fogadd el a generációs különbségeket!
Telefon a gyereknél
A mai gyerekeknek már nem újdonság a mobiltelefon. Pici koruktól látják, hogy mások (szüleik) hogyan használják.
Ne feledd el, hogy mintát adsz gyerekeidnek a mobilhasználati szokásaiddal!
A gyerek gyorsan megtanulja használni, először a családtagokkal, majd az ismerőseivel is beszél a telefonunkon, és gyorsan kedvet kap ahhoz, hogy ő is birtokoljon egyet. De ne engedjünk a csábításnak! Ne tegyük feltétlen áldozattá gyermekünket! Ne legyen a mobileszköz elektronikus póráz. Amíg nem közlekedik az utcán egyedül, amíg mindig van ismerős felnőtt a közelébe, addig nincs szüksége mobil eszközre! Egy óvodásnak, vagy alsó tagozatos kisiskolásnak még a felelőségtudat se érett meg a mobiltelefon használatára, birtoklására, tárolására.
Ha a gyermeked már kellően érett a mobiltelefon birtoklásra, akkor se vegyél drága készüléket. Magyarázd el neki a telefonálás és a telefonbirtoklás szabályait, figyelembe véve a tanintézménye ide vonatkozó szabályait is.
Most, hogy átvettük az általános szabályokat, a következő részekben az otthoni, a munkahelyi, és a közlekedési eszközön történő telefonálást boncolgatom.
>>> Tovább a 2. részhez Telefonálási etikett otthon
>>> Tovább a 3. részhez Telefonálási etikett a munkahelyen, az étteremben és közlekedéskor
…